Waarom krijgen verdachten vaak een kortere straf als ze geen strafblad hebben?

Vaak bij rechtszaken als een verdachte wordt veroordeeld tot een lagere celstraf dan is geëist, is één van de redenen dat een verdachte geen strafblad heeft maar waarom is dat? Dat je geen strafblad hebt betekent maakt het strafbare feit dat je gepleegd hebt toch niet minder erg? Zo kan je dan iedereen die geen strafblad heeft en een strafbaar feit begaat( hoe erg dat strafbaar feit is ook).

een week geleden
in: Wetgeving
ronron1212
een week geleden
De geëiste straf door de officier van justitie wordt niet altijd ook door de rechter opgelegd. De rechter bepaald de straf niet de officier
tinus1969
een week geleden
De logica is helderder als je de redenering omdraait; verdachten krijgen een hogere straf MET strafblad.

Antwoorden (1)

Verdachten zonder strafblad krijgen vaak een kortere straf vanwege het idee dat zij mogelijk minder geneigd zijn tot herhaald crimineel gedrag. Rechters nemen het ontbreken van eerdere veroordelingen mee bij het bepalen van de strafmaat, omdat zij geloven dat personen zonder een strafblad minder kans hebben om in de toekomst opnieuw strafbare feiten te plegen. Dit wordt beschouwd als een factor die de kans op recidive verlaagt, waardoor een mildere straf passender wordt geacht als afschrikmiddel en als erkenning van hun eerdere gedrag.
escape
een week geleden